ASSALAMUALAIKUM. SALAM SEJAHTERA. SALAM 1MALAYSIA.

LATAR BELAKANG

Transformasi Kurikulum Kebangsaan bertitik tolak daripada keputusan Mesyuarat Susulan Jemaah Menteri Bil.6/2008 yang dipengerusikan oleh Y.B. Menteri Pelajaran pada 23 Mei 2008. Satu usaha penambahbaikan dalam sistem pendidikan negara terutamanya di peringkat sekolah rendah perlu dilaksanakan supaya kurikulum persekolahan memenuhi keperluan dan cabaran semasa serta akan datang. Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan satu kajian dan mendapati wujudnya keperluan untuk melakukan transformasi kurikulum sekolah rendah.



Transformasi kurikulum sekolah rendah merupakan penyusunan semula dan penambahbaikan kurikulum persekolahan rendah sedia ada. Tujuan transformasi adalah untuk memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi cabaran abad ke-21. Fokus transformasi kurikulum persekolahan rendah adalah kepada kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M), sebaliknya mengambil kira kemahiran penaakulan, kreativiti dan inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) serta elemen keusahawanan.



Dalam proses transformasi kurikulum persekolahan rendah, KPM telah melakukan penandaarasan dengan kurikulum persekolahan negara maju bagi memastikan kurikulum persekolahan kebangsaan yang dibangunkan setanding dengan pendidikan global. Di samping itu, KPM turut mendapatkan input daripada pelbagai pihak berkepentingan seperti Pertubuhan Bukan Kerajaan, industri, akademik dan ibu bapa. Berdasarkan kepada input-input tersebut maka konsep kurikulum persekolahan rendah berasaskan standard dibangunkan.



Lanjutan daripada itu, konsep kurikulum persekolahan rendah mendapat kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Pusat Bil.3/2009 pada 2 Oktober 2009. KPM membangunkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) berasaskan prinsip-prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kurikulum yang dibangunkan turut melibatkan kurikulum Pendidikan Khas. Bagi memastikan kurikulum tersebut mantap, pelaksanaan rintis telah dilakukan di sekolah rendah terpilih di seluruh negara.

Selasa, 13 November 2012

PERBEZAAN KSSR DAN KBSR



Item

KURIKULUM BARU SEKOLAH RENDAH ( KBSR )

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH ( KSSR )


Tahun Pelaksanaan

1983 – 2010

2011 – Sekarang


Reka Bentuk Kurikulum

Linear – berasaskan tiga bidang :
Ø  Komunikasi
Ø  Manusia dan Alam Kelilingnya
Ø  Perkembangan Diri Individu

Modular – berasaskan Enam    Tunjang :
Ø  Komunikasi
Ø  Kerohanian, Sikap dan Nilai
Ø  Kemanusiaan
Ø  Perkembangan Fizikal dan Estatika
Ø  Sains dan Teknologi
Ø  Keterampilan Diri


Bahan Kurikulum


Ø  Sukatan Pelajaran
Ø  Huraian Sukatan Pelajaran

Ø  Dokumen Standatd Kurikulum


Organisasi Kurikulum


Tahap
Subjek
1
(Tahun 1,2 & 3)
v  Mata Pelajaran Teras
v  Wajib
v  Teras
2
(Tahun 4, 5 & 6)
v  Teras
v  Wajib
v  Tambahan




Tahap
Subjek
1
(Tahun 1,2 & 3)
v  Modul Teras Asas
v  Modul Teras Tema
v  ModulElektif
2
(Tahun 4, 5 & 6)
v  Mata Pelajaran Teras & Elektif

Fokus


3M ( Membaca, Menulis dan
Mengira )

4M ( Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul )


Elemen


Elemen Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif


Elemen Kreatif dan Inovasi, Keusahawanan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi ( TMK ) secara eksplisit

1 ulasan:

  1. Murid yng masih belum boleh menguasai 3M akan ketinggalan dan cikgu tidak menolong dan melepaskan kepada ibubapa untuk mengajar.

    BalasPadam