ASSALAMUALAIKUM. SALAM SEJAHTERA. SALAM 1MALAYSIA.

LATAR BELAKANG

Transformasi Kurikulum Kebangsaan bertitik tolak daripada keputusan Mesyuarat Susulan Jemaah Menteri Bil.6/2008 yang dipengerusikan oleh Y.B. Menteri Pelajaran pada 23 Mei 2008. Satu usaha penambahbaikan dalam sistem pendidikan negara terutamanya di peringkat sekolah rendah perlu dilaksanakan supaya kurikulum persekolahan memenuhi keperluan dan cabaran semasa serta akan datang. Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan satu kajian dan mendapati wujudnya keperluan untuk melakukan transformasi kurikulum sekolah rendah.



Transformasi kurikulum sekolah rendah merupakan penyusunan semula dan penambahbaikan kurikulum persekolahan rendah sedia ada. Tujuan transformasi adalah untuk memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi cabaran abad ke-21. Fokus transformasi kurikulum persekolahan rendah adalah kepada kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M), sebaliknya mengambil kira kemahiran penaakulan, kreativiti dan inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) serta elemen keusahawanan.



Dalam proses transformasi kurikulum persekolahan rendah, KPM telah melakukan penandaarasan dengan kurikulum persekolahan negara maju bagi memastikan kurikulum persekolahan kebangsaan yang dibangunkan setanding dengan pendidikan global. Di samping itu, KPM turut mendapatkan input daripada pelbagai pihak berkepentingan seperti Pertubuhan Bukan Kerajaan, industri, akademik dan ibu bapa. Berdasarkan kepada input-input tersebut maka konsep kurikulum persekolahan rendah berasaskan standard dibangunkan.



Lanjutan daripada itu, konsep kurikulum persekolahan rendah mendapat kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Pusat Bil.3/2009 pada 2 Oktober 2009. KPM membangunkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) berasaskan prinsip-prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kurikulum yang dibangunkan turut melibatkan kurikulum Pendidikan Khas. Bagi memastikan kurikulum tersebut mantap, pelaksanaan rintis telah dilakukan di sekolah rendah terpilih di seluruh negara.

Rabu, 7 November 2012

ORGANISASI KURIKULUM

Kurikulum Standard Sekolah Rendah diorganisasikan dalam bentuk modular dengan mengelompokkan mata pelajaran dalam kumpulan tertentu yang dikenali sebagai modul. Mata pelajaran juga diorganisasikan secara modular iaitu kandungan mata pelajaran disediakan dalam bentuk modul yang kendiri-lengkap. Setiap modul mengandungi pengetahuan, kemahiran dan nilai yang telah dikenal pasti untuk dikuasai oleh semua murid.
     Pada Tahap I kurikulum diorganisasikan dalam Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif. Komposisi KSSR Tahap I adalah seperti berikut :
Modul Teras Asas
     Ia merangkumi bidang pembelajaran asas yang terdiri daripada :
a) Modul Bahasa
b) Modul Matematik
c) Modul Pendidikan Jasmani
d) Modul Pendidikan Kesihatan

     Semua modul ini mesti dipelajari oleh murid-murid. Modul Pendidikan Islam mesti dipelajari oleh murid beragama Islam. Manakala Modul Pendidikan Moral dipelajari oleh murid bukan beragama Islam.

Modul Teras Tema

     Ia menggabungkan beberapa disiplin ilmu dalam satu modul. Terdapat dua modul Teras Tema iaitu Dunia Kesenian dan Dunia Sains dan Teknologi.

     Dunia Kesenian terdiri daripada :
a) Dunia Seni Visual
b) Dunia Muzik

     Dunia Sains dan Teknologi pula menggabungkan disiplin :
a) Sains
b) Reka Bentuk Teknologi                                                        
c) Teknologi Maklumat dan Komunikasi 

Modul ini mesti dipelajari oleh semua murid.

Modul Elektif
     Modul elektif merupakan pilihan disiplin bahasa yang ditawarkan kepada murid seperti Bahasa Arab, Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan, Bahasa Tamil Sekolah Kebangsaan, Bahasa Iban dan Bahasa Kadazandusun. Modul ini ditawarkan untuk membolehkan murid berkemahiran dalam pelbagai bahasa.

     Pihak sekolah perlu memilih untuk melaksanakan sekurang-kurangnya satu bahasa dalam Modul Elektif mengikut kesediaan sekolah dalam aspek penyediaan guru, permintaan daripada murid serta prasarana sekolah.
  
     Pada Tahap II, kurikulum diorganisasikan secara modular dalam Mata Pelajaran Teras dan Mata Pelajaran Elektif. Kandungan mata pelajaran disediakan dalam bentuk modul.  Komposisi KSSR Tahap 2 adalah seperti berikut :


Mata Pelajaran Teras


Tunjang


Subjek

Komunikasi

o   Bahasa Malaysia
o   Bahasa Inggeris
o   Bahasa Cina SJKC
o   Bahasa Tamil SJKT


Sains & Teknologi

o   Matematik
o   Sains
o   Reka Bentuk & Teknologi /
     Teknologi Maklumat & Komunikasi


Perkembangan Fizikal & Estatika

o   Pendidikan Jasmani
o   Pendidikan Kesihatan
o   Pendidikan Muzik
o   Pendidikan Seni Visual


Kerohanian, Sikap & NIlai

o   Pendidikan Islam / Pendidikan Moral


Kemanusiaan

o   Sejarah




Mata Pelajaran Elektif


Tunjang


Subjek

Komunikasi Elektif

o   Bahasa Arab
o   Bahasa Cina SK
o   Bahasa Tamil SK
o   Bahasa Iban
o   Bahasa Semai
o   Bahasa Kadazadusun


Keterampilan Diri

* Dilaksanakan melalui aktiviti
kurikulum dan kokurikulum *



Tiada ulasan:

Catat Ulasan